SOMMERDEKK TIL OPEL AMPERA-e
Nye Opel Ampera-e ser ut til å bli en storselger i Norge. Lave avgifter på El-biler i utgangspunktet, kombinert med kjørelengde du tidligere kun har funnet hos Tesla har helt klart klinget svært godt i markedet. Fordelene er mange, men større batteri pakke gir også bilen andre parametre enn biler i samme klasse. Bilen er forholdsvis tung i forhold til størrelse.
Når det gjelder hvilke dekk du skal velge til bilen, er det derfor viktig å ta hensyn til både høyere vekt og kraft i akselerasjonen. Dette er faktorer som gjør at bilen vil slite dekkene raskere enn andre biler i samme klasse.
Sommerdekk til Opel Ampera-e
Standard dekkene levert fra forhandler til Ampera vil etter all sannsynlighet komme fra ett av «Premium merkene» som Pirelli, Continental eller Michelin. Dette er gjerne dekk i det aller høyeste prissegmentet, og de aller fleste som kjøper ny bil i Norge oppdager at prisen er ekstremt stiv på dekk og felger du handler hos bilforhandlere. Den høye prisen forsvares gjerne med at det er farlig å kjøre på andre dekkmerker, at dekkene har gode laboratorium verdier eller rett og slett fordi dekket anbefales av bilprodusenten selv.
Argumentene faller for egen urimelighet når man oppdager at det hverken finnes hemmelig dekk-teknologi kun ett fåtall produsenter sitter på eller store forskjeller i kvaliteten på gummi. De store ulikhetene i dekkenes egenskaper ser vi på hvilket marked dekket er laget for. Lenger syd i Europa er egenskaper som grep i svært høye hastigheter prioritert, mens det i det Amerikanske markedet er mye viktigere med lite støy, lav slitasje og pris. Dette justerer produsentene seg etter.
Det er ikke urimelig å si at sentraleuropeiske dekkprodusenter (Continental, Pirelli, Michelin) er laget for en annen veistandard enn den vi har i Norge. Dette er grunnen til at dekk med svært gode laboratorium verdier der, gir mye støy og sporing her, og slites svært fort på Norske veier. Les mer om slitestyrke og hvorfor det burde prioriteres her.
Hvorfor er dette viktig på Opel Ampera-e?
Dette mener vi er informasjon som er spesielt viktig for El-bil eiere, da støy og slitestyrke er viktig på disse bilene. Vi kommer alltid til å ha ett godt utvalg av de kjente «premium merkene» fordi veldig mange kunder ønsker disse. Spør du oss hvilket dekk vi anbefaler vil du derimot få ett svar basert på kundenes tilbakemeldinger, våre egne erfaringer og kost/nytte. Om du ønsker å betale for ett kjent dekk vil vi også anbefale deg det dekket hvor vi mener du får mest for pengene. Får du Michelin billigere enn Continental, burde du velge dette. Selv om Conti har vunnet årets test. Les mer om vår tolkning av NAF-tester og problemene mener den inneholder her.
På tunge biler(el-biler) anbefaler vi derfor dekk som selges mye i det Amerikanske og Asiatiske markedet som Firemax, Nereus og Haida, eller Yokohama og Nexen om man ønsker ett kjent merke.
Bruker du noen av kronene du har spart på å bytte dekk litt oftere kan vi garantere at du gjennom bilens levetid vil ha ett gjennomsnittlig bedre grep på både våte og tørre veier, enn du vil med dekk til dobbel pris som kjøres helt ned.
Summen er nesten uten unntak tilbakemeldinger fra kunder om mindre støy og bedre komfort uten at det har gått ut over grepet. Når du legger til vesentlig høyere slitestyrke og lavere pris er resultatet svært fornøyde kunder, som aldri lar seg lure av de aller dyreste sommerdekkene igjen.