NAF MEDLEMSFORDELER DEKK
RIKTIGE DEKK TIL RETT PRIS. BEDRE SIKKERHET OG REDUSERTE KOSTNADER NÅR MAN VELGER DEKK SOM PASSER TIL BEHOVET
Blir vinterdekk med supermyk (kalt nordisk) vintergummi feil på de fleste biler i Norge? Testvinnere på en frossen innsjø eller testbane passer dårlig på kombinasjonsføre som både by og fjellstrøk. Gjerne bra på islagt veibane, men mindre bra på våt og tørr asfalt eller islagte veier med tørr knudrete is med mye friksjon. I praksis vil vinterdekk med supermyk gummi være riktige dekk kun når du er på føreforhold tilnærmet en frossen innsjø, men mindre bra på de øvrige føreforhold. Derfor anbefaler vi alle å vurdere vinterdekk med bedre friksjonsegenskaper på allround føre, med bedre våt grep og med bedre slitestyrke.
NAF MEDLEMSFORDELER DEKK - ENDER DU OPP MED DE DÅRLIGSTE OG DYRESTE VINTERDEKKENE?
Er du NAF medlem bør du sjekke hvor mye dyrere slike spesialavtaler faktisk er i forhold til andre gode alternativer.
En tommelfinger regel er at tyngre biler som store stasjonsvogner, SUV og Tesla bør ha dekk med bedre våt grep og friksjonsegenskaper som øker veigrepet på allround føreforhold. Føreforhold som vi faktisk kjører på daglig. Vi leser hvert år om vinterdekktesten som markedsføres voldsomt av NAF og andre samarbeidende medier, hvor man har veklagt isbanekjøring som den dominerende egenskap. En slik vekting snur opp ned på hva som fungerer best på norske vinterveier, hvor vi har mye mer friksjon i veibanen enn på en isbane. Artikkelforfatters Nokians Hakka 2 på Tesla S fungerte greit på isbane, men er et mindre bra valg til daglig bruk på normale norske vinterveier. Supermyk gummi kan fungere på veldig lette biler, men du skal ikke mye over vekten til en Audi A3 for slik gummi blir veldig trafikkfarlig på normale vinterveier p.g.a. dårlig veigrep på asfalt.
En vinterdekktest som avholdes skjult for alemnheten, med kun 1 dimensjon på 1 bil og noen få deltagende dekkmerker, er ingen reell og nøytral vinterdekktest. Formålet er å fremme salget til noen utvalgte produsenter og markedsføre dyre dekk som slites raskt, slik at lojale kunder kjøper oftere og dyrere. Isbane dekkene (testvinnerne) er de absolutt farligste vinterdekkene vi har på norske veier, og de faglig kyndige hos NAF er inneforstått med at de markedsfører dekk som reduserer den almenne veisikkerheten i Norge, men det tette samarbeidet med utvalgte dekkprodusenter er trolig avgjørende i forhold til hva NAF får lov til å markedsføre.
SAMMENLIGN PRISENE PÅ DEKK MED SAMME GRUNNEGENSKAPER OG SE HVOR MYE DU SPARER
I forhold til priser og vinteregenskaper du kan få via NAF medlemsfordeler dekk, kan du både øke sikkerheten og spare betydelige dekk kostnader ved å velge vinterdekk med bedre våt grep, lengre levetid og veigrep på nettsiden her.
NAF MEDLEMSFORDELER DEKK FOR SOMMERDEKK - FEIL FOKUS PÅ DEKKENES EGENSKAPER VIA SAMARBEIDSPARTNER?
Når det gjelder sommerdekk er dekkstøy og sporing de største utfordringene. Igjen fokuseres det på sommerdekktester hvor de stiveste dekkene angivelig er de beste dekkene. Også denne testen er på ingen måte en reell test når den avholdes i all hemmelighet, og kun 1 dekkdimensjon testet på kun 1 bilmodell med kun noen få dekkmerker med i testen.