AUDI E-TRON GT / GT RS FELGER , VINTERHJUL OG VINTERDEKK TIPS
AUDI E-TRON GT OG GT RS KAN OPPGRADERES VED Å BYTTE UT TUNGE ORIGINALFELGER MED SUPERLETTE ZAX FELGER.
WLTP rekkevidden er basert på snitthastighet på 46.5 km/t, og dermed blir energiforbruket på tunge felger lavt. Under normal blandet kjøring med hastigheter opp til 100 km/t kan man estimere en energibesparelse på ca. 10Hk for hver kilo redusert vekt i selve felgringen pr. felg. Kan du spare 5 kg/hjul så kan du beregne ca. 50 HK redusert energiforbruk ved blandet kjøring. Innen bilsport og langstransport er dette kjente parametre.
Innenfor sykkesport vet alle hvor viktig vekten på hjulet er for fremdriften. europeiske bilmerker unnlater å oppgi rekkevidde for ulike hjulkonfigurasjoner, noe som er uheldig for informasjonen om teoretisk rekkevidde. At europeiske rekkeviddenorm WLTP er basert på en snitthastighet på 46,5 km/t i 23 varmegrader, viser hvor urealistisk rekkevidden faktisk er. Tunge felger kommer på denne måten godt ut i WLTP normen. Med riktige vinterhjul (se anbefalt på nettsiden) blir rekkevidden veldig lik ved null grader i forhold til sommertemperatur på 20 grader, under lik kjøring på tørr vei. Det skal faktisk ikke være stor reduksjon av rekkevidde om vinteren hvis vinterhjulene har optimale vekt og egenskaper.
FOR ØKT REKKEVIDDE OG MER SPORTSLIG AUDI E-TRON GT ER DENNE ARTIKKELEN ANBEFALT - FELGER TIL ELBIL -DETTE MÅ DU VITE
Originalfelgene som bilen kommer med i 20 og 21 tommere er i utgangspunktet noe bredere enn det STRO-normen anbefaler. Felgene kan gjerne være smalere slik at dekkene sitter bedre på felgen, og smalere felger reduserer risiko for kantkjøring og kan gi lavere egenvekt. Lette hjul gjør bilen kjappere på veien, noe som er viktig på for en sporty Audi E-tron GT. Lette hjul reduserer også energifobruket ved blandet kjøring, og mest ved kjøring i by, hvor fartsendringer skjer hele tiden. Tar gjerne å sjekk hvor mye originalhjulene på bilen veier med en koffertvekt, eller så kan vi gjøre det når du er innom oss.
Ønsker du ikke å være en av mange elbiler som ligger bak en lastebil i 80 km/t på E6, så les denne artikkelen grundig.
1 KG REDUSERT VEKT PÅ FELGENE REDUSERER ENERGIBEHOVET MED CA. 10 HK VED NORMAL VARIERT KJØRESTIL
Klikk på bildet under hvis du ønsker å lese noen artikler om energibehov og masserotasjon, eller du kan søke med ulike søkemotorer på ulike søkebegrep som vist på bildet.
For jevn langkjøring over 100 km/t er det mer viktig med høyt lufttrykk i dekkene. Vi anbefaler ca. 20% mer enn det som står i dørstolpen ved (10 plussgrader i dekket) på vinterdekket FRIGUS EV ICE 3 som er konstruert for de enkelte elbilmodellene.
FRIGUS EV ICE 3 ER UTVIKLET FOR DE ENKELTE ELBILMODELLENE OG OPPRETTHOLDER VEIGREPET PÅ BARMARK, MEN DET VIKTIGSTE ER AT DEKKET SLIPPER IGJENNOM VANN
Alle vinterdekkene i bildet nedenfor er gode vinterdekk. Frigus EV Ice 3 skiller seg ut med optimaliserte egenskaper for Performance elbiler. Leveres først i 2022.
Som kjent reduseres rekkevidden betydelig på våt vei når det bygger seg opp en vannbølge foran dekket. FRIGUS EV ICE 3 er konstruert for å slippe igjennom mest mulig vann, og på denne måte oppnå lavest mulig energiforbruk under slike forhold. Redusert risiko for vannplaning over 80 km/t er en saftig bonus. FRIGUS EV ICE 3 er også konstruert med stivere stamme enn side konkurrenter, nettopp for å opprettholde sportsligheten på barmark om vinteren, men også for at du skal kunne kjøre med 20% høyere lufttrykk uten å få en unormal slitasje på dekket. Vi har testet ut FRIGUS EV ICE 3 dekket på en rekke Model S og 3 med ekstra høyt lufttrykk, og ser at slitasjen er perfekt på alle bilene som har korrekt hjulstilling. FRIGUS EV ICE 3 dekket er ekstremt stillegående og i Norden kan du fint kjøre med dekket langt utover sommeren. I 21 grader målt på en Tesla S bremser dekket kortere på våt asfalt enn de originale Michelin sommerdekkene som bilen er levert med, testet på grov slitt norsk asfalt. Dette er ikke overraskende siden den myke gummien får betydelig større kontaktflate enn de harde sommerdekkene. FRIGUS EV ICE 3 er et naturgummidekk som ikke herder, og holder seg mykt i hele dekkets levetid. Mye bindemiddel gjør gummien slitesterk, så derfor merkes dekket med ''long life''
ANBEFALTE 19 TOMS VINTERDEKK TIL ORIGINALFELGENE FINNER DU PÅ DISSE LINKENE
Vi har ennå ikke fått laget de aktuelle dimensjonene i FRIGUS EV ICE 3 fordi volumet ennå ikke et stort nok på disse dimensjonene, men 235/55R19 kommer til lager sent i 2021.
Audi E-tron GT anbefalte 19-toms dekk med mer riktig dimensjonen i forehold til felgbredde + god drenering mot vannplaning HER
Se tabell nedenfor på ulike anbefalinger i forhold til original konfigurasjonen.
VINTERHJUL TIL PORSCHE TAYCAN ANBEFALES I MANGE KONFIGURASJONER SOM ALLE FUNGERER GODT PÅ BILEN
Brede dekk bak krever drenering, og vi har oppsett i performance elbildekket FRIGUS EV eller lavpris Royal Black som begge kan anbefales fremfor kjente dekkmerker med hardere gummi og/eller uten drenering. Naturgummidekk som ikke herder og blir harde etter en sesong på veien. Dekkene krever også lite balanseringsvekter. Felgkonfigurasjonen leveres i superlett elbildesign fra ZAX Wheels, men vi kan også levere felger fra MAK og AEZ men disse er ikke like egnet for elbil på grunn av høyere vekt. Klikk på bildet under for å se dagens tilbud på anbefalt komplett vinterhjulpakke.
PORSCHE TAYCAN MED ZAX YNX I SATIN BLACK MED ''STAGGERED'' KONFIGURASJON GODKJENT FOR DE FLESTE LAND I EU, USA OG NORGE
Superlett ZAX YNX utviklet og godkjent for alle Porsche Taycan modellene og alle Audi E-tron modellene. Klikk på bildet under for å se dagens priser med anbefalte vinterdekk. Noe få land i EU krever ECE eller TÜV dokumentasjon. ZAX YNX felgene vil ikke bli utviklet etter disse normene fordi det medfører betydelige vektøkning. ZAX YNX er godkjent i Skandinavia og de fleste EU land, med unntak av Tyskland, Østerrike og Sveits. Alle felger og dekk leveres med en produktforsikring begrenset opp til NOK 5,0 mill., og reduserer ikke bilens garantivilkår.
FELGER I SMIDD 6066-T6 ALUMINIUM TIL PORSCHE TAYCAN OG AUDI E-TRON GT I SUPERLETT ZAX52 FA DESIGN
Skal du har det råeste som finnes i markedet til Taycan anbefaler vi deg å bestille ZAX52 smidd 6061-T6 Aluminium for å spare opp til 10 kg i vekt pr. hjul i forhold til de tunge originalfelgene. 1kg lettere hjul tilsvarerer ca. 10 HK redusert energiforbruk for bilen under blandet kjøring. Den største effekten er merker godt er at bilen blir mye raskere i akselerasjonen og blir mye mer letthåndterlig under sportslig kjøring. ZAX52 felgene har et design som gjør det mulig å spyle ut 1-2 kg med skitt som ofte legger seg på innsiden av felgene bakl, etter noen måneder på våte vinterveier.
Klikk på bildene under for å se dagens pris på ZAX52 felgene med spesialtilpassede FRIGUS EV ICE 3 vinterdekk
PORSCHE TAYCAN MED LETTVEKT SMIDDE ZAX52 FA FELGER I GLOSS DARK GUNMETAL MED SUPERDEKKET FRIGUS EV ICE 3
ZAX52 FA er lagetviklet og godkjent for alle Porsche Taycan modellene og alle Audi E-tron GT modellene, og testet etter de globale standardene. Innpress og bæreevne er dokumentert innvendig i felgene. Noe få land i EU krever ECE eller TÜV dokumentasjon. ZAX YNX felgene vil ikke bli utviklet etter disse normene fordi det medfører betydelige vektøkning.
AUDI E-TRON GT MED LETTVEKT SMIDDE ZAX52 FA FELGER I SATIN BLACK MED ELBILDEKKET FRIGUS EV ICE 3
Merk!
Alle forslag som kommer opp er i Norge godkjent i følge lovdata, som regulerer bilbransjen i Norge. Selv om enkelte bilforhandlere sier at garantien på bilen ikke gjelder hvis man kjøper ''uoriginale'' hjul, så gjelder garantien helt upåvirket. Det er ikke lov å redusere garanti på bilen ved bruk at tredjeparts komponenter. Når man velger hjul fra oss er man også produktforsikret for opp til 5,0 mill. NOK , som også dekker deg mot forsøk på redusert garanti fra merkeforhandler. Man kan være 100% trygg på de anbefalinger som vises på nettsiden.