DETTE BØR DU VITE OM DEKK

Posted by:tire specialist1

KUNNSKAP OM DEKK SPARER DEG FOR MYE TRØBBEL

Dekktestene og testvinnerne vi leser om i media er kun smart markedsføring. Dette er arrangerte forbrukertester som man ikke finner i bl.a. USA. Gjør gjerne et søk på amerikanske nettsider så ser man dette. I USA blir juksemakere straffet hardt, ref. dieselskandalen til VAG hvor kundene fikk hevet kjøpet på over 300.000 VAG modeller. I Europa fikk man knapt nok utbedret feilen.

Vinterdekktesten som vi leser om i alle media og som utgis av NAF, gir vi ‘’testvinnerne’’ kickback til NAF i følge denne artikkelen i Finansavisen og Hegnar.no

VINTERDEKK OG VANNPLANING - DETTE BØR DU VITE OM DEKK

Vinterdekk bør ha like god drenering mot vannplaning som sommerdekk. ‘’Testvinnere’’ som NAF utroper som de beste vinterdekkene erfarer vi som de mest trafikkfarlige på norske vinterveier. Det er enkelt å kjøre en vannplaningstest for å dokumentere forskjellene på vinterdekk som har liten eller ingen gjennomgående drenering mot vannplaning, og vinterdekk som har like god drenering som sommerdekk. Topp drenering mot vannplaning reduserer på ingen måte dekkets egenskaper på snø og is. 

Vinterdekk bør ha gjennomgående drenering mot vannplaning

I Norge kjører vi i høy fart på våte veier med tidvis mye vann og slaps i veibanen. God gjennomgående drenering på dekket er faktisk viktigere om vinteren enn om sommeren.

SLITES VINTERDEKK FORTERE OM SOMMEREN?

Vinterdekk med normalt god gummiblanding slites ikke mer om sommeren enn om vinteren. Vi har foretatt kontrollmålinger med Tesla S og X på det mykeste vinterdekket vi tilbyr – Nereus – og det er ingen målbar forskjell i slitasjen gjennom en varm sommer i forhold til en normal vinter. Dekkets arbeidstemperatur i 100-120 km/t ligger på 34-36 grader året rundt, uavhengig av temperaturen i luften og i underlaget. Slitasjen i dekket er den sammen de 3 varmeste sommermånedene som januar-mars. Dette har vi sjekket med målinger gjennom hele året. Vi har registrert at NAF hevder at vinterdekk slites fortere om sommeren, men det sies ikke hvilken dekk de viser til eller konkrete målinger. Det er vanskelig å hevde at NAF tar feil, men vi kan i alle fall innestå for våre egne målinger, som er gjort på de dekkene som vi anbefaler.

PIGGDEKK SKAL IKKE KJØRES PÅ ASFALT

Likevel kjøres piggdekkene på asfalt, rett og slett fordi man ikke kan unngå asfaltunderlaget. Noen produsenter hevder deres pigger er limt eller sitter bedre enn andre, men når vi studerer piggdekkene på dekkhotellet og kundebiler. ser vi ingen forskjell mellom produsentene når det gjelder antall pigger som forsvinner. Piggene forsvinner når man bremser hardt, spinner eller kjører i høye hastigheter. Piggdekk er ment for underlag som snø og is, men brukes likevel på ren asfalt, og da må man akseptere at piggene etter hvert forsvinner. Piggene kan forsvinne veldig fort, alt ettersom hvordan dekkene kjøres. Det skal tilføyes at vinterdekk med pigg generelt sett har en hardere gummi og færre lameller. Friksjonen mot underlaget blir dermed svakere, men på hard is kan pigge hjelpe noe, så lenge piggene er nye. Vi anbefaler de mykeste friksjonsdekkene fremfor piggekk både p.g.a. feste i dekkets levetid, av hensyn til miljøet, og fordi friksjonsdekk kan leveres med samme gode drenering som sommerdekk og fordi friksjonsdekk med drenering og godt våt grep kan brukes hele året, om man ønsker.

SLITES MYKE DEKK RASKERE?

Myk eller hard gummi har ingen sammenheng med slitestyrken på dekk. Slitestyrken på dekk kommer at gummiens kvalitet og styrken på de ulike bindemiddeltilsetningene som finnes i gummiblandingen. Som eksempel er Nereus vinterdekket betydelig mykere enn både Nokian og Continental, men går ca. dobbelt så langt målt på Tesla S med 4-hjulsdrift. De samme Nereus dekkene viser samme slitasje både sommer og vinter. Artikkelforfatter har fulgt 2 av firmabilene (S og X) gjennom siste året, og målt slitasjen hver 2.000 km. Det ligger mange godt dokumenterte artikler om slitestyrke på nettsiden, og flere kommer.

PRODUKSJONSDATO PÅ DEKK

Produksjonsdato på dekket har ingen sammenheng med forringelse av gummien. Vi har notert at NAF hevder dette, men det er feil. Alder på dekket betyr svært lite i forhold til dekkets tilstand. Gummien på dekket forringes i hovedsak av normal bruk. Dekkets arbeidstemperatur ligger på 34-36 grader på motorvei, uansett årstid og utetemperatur. Når bilgummien blir varm og utsatt for bevegelse oppstår det en form for utmattelse i gummien som gjør at den mister elastisiteten over tid, og gummien blir hard og glatt. Et dekk som lagres riktig før salg blir ikke utsatt for slike påkjenningen, og det er ikke mulig å måle endringer i gummien de første 5 årene på lager. Sommerdekk som er 5-6 år gamle kan fortsatt ha god gummi, selv om de oppleves glatte på høsten etter en lang tørr sommer. Årsaken til at dekkene oppleves som glatt på høsten er at dekkene har fått et lag av skitt som reduserer friksjonen på våte høstveien. En runde med en svamp i varmt vann og oppvaskmidden (Zalo e.l.) kan ofte gjøre dekkene som nye.

Vi erfarer at dekk med fullsyntetisk gummi og lav slitestyrke kan få redusert gummikvaliteten relativt kjapt etter kort tids bruk, mens slitesterke dekk med litt naturgummi ofte har samme gummikvalitet etter flere års bruk. 

ER DYRE DEKK BEDRE ENN BILLIGE?

Det er ikke mulig å påvise at et dyrt dekk gir deg bedre genskaper enn et rimelig dekk. Pris er et resultat av påslag, innkjøp, logistikk- og markedsføringskostnader. Dekktestene vi leser om i Norden og EU er kun smart reklame, og i land som USA og Canada finnes ingen lignende publikasjoner, fordi juks blir straffet hardt i land utenfor Europa.

HVORDAN SKAL DEKK / HJUL LAGRES?

Lagring av dekk og felg må aldri skje i plastposer. Dekkposene som ofte bruker til transport at hjul er ikke ment til å lagre i. Dekk og felg må lagres i tørre og luftige forhold. Vi har sett utallige flotte sommerfelger bli ødelagt av fuktigheten som oppstår inne i plastposene, og vi har sett mye morkne vinterdekk som har litt ‘’langtidskokt’’ i tette plastposer gjennom sommeren.

KAN DEKK SLITES SKJEVT ELLER ER DET NOE GALT MED BILEN

Dekk slites aldri feil når bilen er 100% korrekt i hjulstillingen, at man kjører med riktig lufttrykk. De fleste kjører ikke med 100% korrekt hjulstilling og mange kjører også med litt for lite lufttrykk i dekkene. På dekk med høyere profil, for eks. 55-profil og høyere, skal det være mye feil på hjulstillingen for å skape feil slitasje. Derimot når man kjører med veldig lav profil, for eks. 40-profil og lavere, så vil en liten feil i hjulstillingen skape ujevn dekkslitasje. Står dekket litt skjevt øker marktrykket på siden av dekket og dekket blir overbelastet ut mot kanten. Da vil man se et slitasjespor (varmgangsskader) i dekkskulderen. Når man ser slitasjespor i selve dekksiden, tyder dette på at dekket er kjørt med for lite luft. Da oppstår varmgangsskaden i dekksiden i stedet for dekkskulderen. Begge typer skader kan også oppstå samtidig. I alle tilfellene ligger ansvaret hos bilforhandler eller bilverkstedet som har gjort siste hjulstillingskontroll. Vi har noen ganger registrert at bilverksteder som ikke har levert god nok hjulstillingskontroll, har forsøkt å påstå at dekk kan slites skjevt som resultat av produksjonsfeil. TIl det må vi svare at når dekk slites feil, så er det alltid hjulstillingen og/eller feil lufttrykk som er årsaken. Klikk på bildet under for å lese flere artikler, eller se bilder av dekk som er slitt på innsiden pga feil cambervinkel. Du kan på disse bildene se dekk som er slitt feil på utsiden. Du se også en del skisser som forklarer hvordan hjulstillingen skaper skadene på dekkene.

 

EU MILJØMERKING EN BLØFF?

Miljømerkingen er utformet i samarbeid med dekkindustrien innenfor EU, og verdiene er utarbeidet i laboratorium. De gode verdiene som de europeiske produsentene oppgir stemmer dårlig med målinger vi gjør i bilen på normale veier. Dette kan du lese om ved å trykke på de forskjellige artiklene og på ‘’LES MER’’ -knappen som finnes under hvert dekk.

USA MERKINGEN AV SOMMERDEKK STEMMER GODT MED VIRKELIGE MÅLINGER

I Nord-Amerika er det viktig å oppgi riktig produktinformasjon, og myndighetene foretar testene for merkingen av dekkene.

Artikkelen er under bearbeiding. Mer kommer.