VINTERDEKK - EU MILJØMERKING OG SAMMENLIGNING AV EGENSKAPER

Posted by:tire specialist1

EU's MILJØMERKING UTFØRT PÅ TROMMEL OG LAB-UNDERLAG KAN GI FEIL INFORMASJON

Rullemotstand i dekkene måles mot en slett trommel og stemmer dårlig i forhold til slitt asfalt med mye stein. Målbart sett ruller myke dekk dårligere enn harde dekk, og harde dekk vil nødvendigvis ha dårligere våtgrep. Når en produsent oppgir A eller B i våtgrep og rullemotstand, som er motsatte parametre, så er dette helt feil og fysisk umulig på nordiske veier.

VINTERDEKK TIL ELBIL - HVORFOR VI ANBEFALER NATURGUMMI-VINTERDEKK MED GOD GJENNOMGÅENDE DRENERING!

Gode naturgummidekk (5 års garanti) skiller seg fra tradisjonelle plastgummidekk med å opprettholde gummiens myke og klebrige egenskaper i dekkets heletid, uavhengig produksjonsdato. Plastgummidekk (fullsyntetiske) viser seg å bli harde allerede første sesongen, og de blir også harde når de ligger på lager, uavhengig av produksjonsdato. Les mer lenger ned i artikkelen.

Vannplaning, slapsplaning og isete veibane er hovedårsakene til at  man mister veigrepet om vinteren. Snødekkede vinterveier er forutsigbare fordi vi allerede er forberedt, og kjører deretter avpasset til forholdene. Is, vann og slaps kommer gjerne brått på, og med for høy fart mister vi grepet.

Ett dekkmønster i en bestemt dimensjon kan være veldig bra på ett bruksområde, men mindre bra på et annet. Underlaget vi kjører på i Norge er i hovedsak saltede veier med vann og slaps, med tidvis uforutsigbar is. De store hastighetene foregår på et slikt underlag. Derfor vektlegger vi gjennomgående drenering som viktigste egenskap for vinterdekk i tillegg til et stort antall lameller med myk gummi som gir gode isegenskaper. Vannplaning og slapsplaning er blant de største faktorene for ulykker på vinterveier.

Derfor har vi merket alle vinterdekk med fareskiltet som viser risiko for tidlig vannplaning og slapsplaning. Vannplaning inntreffer gjerne før 80 km/t, mens slapsplaning kan inntreffe allerede ved 60 km/t, for eksempel på en Tesla Y med 255-brede vinterdekk uten gjennomgående drenering. Derfor anbefaler vi 18-tommere med 235-bredde for Model Y, og med best mulig drenering.

STOR STUDIE AV VINTERDEKK PÅ BILPARKEN I NORGE GIR ØKT FORSTÅELSE FOR ULYKKE-RISIKO PÅ VEIENE

I studien var det også tiltenkt å gjennomgå testgrunnlagene i dekktestene fra 2023 og bakover i tid, men etter forespørsler og en del mail-utvekslinger med journalistene bak alle dekktestene som er publisert i Norge siste 20 årene, så viser det seg at det ikke finnes noe testgrunnlag eller andre indikasjoner på at det er kjørt tester overhodet. Les mer lenger ned i artikkelen.

STUDIEN VISER AT EN REKKE KJENTE DEKKMERKER PRODUSERT I EUROPA OMDANNES TIL MYE HARDERE GUMMI VED BRUK

Vi har kontrollmålt noen av  vinnerne i "dekktestene" til NAF/Motor og ELBIL24/Dinside/Dagbladet. I forbindelse med studien har vi etterspurt testgrunnlaget. Etter mange mailutvekslinger ender det opp med at journalistene innrømmer at det ikke finnes noe testgrunnlag.

Gummien på flere dekk og herunder testvinneren, omdanner seg til hardere og glattere, og mister viktige egenskaper for is og snø. Mange av dekkmerkene som måler omdannet gummi mangler også gjennomgående drenering mot vannplaning, noe som er veldig viktig for tryggere kjøring i sørpe, slaps og vann.  

vinterdekk-eu-miljømerking

ANBEFALING AV VINTERDEKK SOM ØKER SIKKERHETEN GJENNOM SESONGEN

Vannplaning, slapsplaning og is i veibanen er årsaken til de fleste situasjoner hvor man mister veigrepet om vinteren. Er det skikkelig vinterføre med snø tilpasser vi kjøringen til et krevende vinterunderlag. Is eller mye vann og slaps kommer gjerne brått på, og med for høy hastighet mister man lett veigrepet. Vann og slaps er det mest energikrevende underlaget og allerede ved 60 km/t kan slapsplaning inntreffe når energimotstanden er stor nok. For elbiler er det derfor svært viktig å gjennomgående drenering for å redusere den energikrevende bølgen foran dekket. 

VINTERDEKKTESTENE SOM MANGLER TESTGRUNNLAGENE

Journalistene Nils Svärd og Rune Korsvoll har sensommeren 2023 blitt avslørt i å skrive dekktester hvor testgrunnlagene ikke kan fremlegges. Dekkene som topper listene er fremhevet som vinnere med bedre egenskaper basert på juks. Det er store penger involvert og journalistene er varslet om at forholdet blir anmeldt til myndighetene. Dokumentasjon og utdrag fra mailer med journalistene og redaksjonsansvarlige (fakta ansvarlige) vil bli publisert på vinterdekktest.no straks nettsiden er ferdig satt opp.

Det er forøvrig viktig å merke seg at dekk som fremheves som vinnere i "dekktestene" ikke er blant de anbefalte her på nettsiden, nettopp på grunn av målinger av gummien. Dekkmerkingen som vi viser advarer blant annet med gul varseltrekant for vinterdekk som mangler gjennomgående drenering, og som risikerer for tidlig vannplaning. De samme vinterdekkene egner seg også mindre bra for elbil på våt veibane med tanke på energiforbruket med å skyve vannbølge foran dekket.

NÅR RIMELIGE DEKK HAR DE RIKTIGE EGENSKAPENE DU ØNSKER

Ulike bilmodeller, ulikt bruksområde og ulike dimensjoner. Ett dekkmønster i en bestemt dimensjon kan være veldig bra på ett bruksområde, men mindre bra på et annet. Norge er et kystland hvor vinterveiene i stor grad er saltet med vann og slaps i veibanen. De store hastighetene og de alvorlige ulykkene foregår på et slikt underlag. Derfor vektlegger vi gjennomgående drenering som viktigste egenskap for vinterdekk i tillegg til et stort antall lameller med myk gummi som gir gode isegenskaper. Vannplaning og slapsplaning oppstår plutselig, i motsetning når vi kjører på vinterveien, hvor vi er bevisst underlaget.

TRYGGE VINTERDEKK PÅ NORMALE NORSKE VINTERVEIEN BØR HA EGENSKAPER FOR Å DRENERE BORT SLUSH OG VANN I TILLEGG TIL HOLDBAR MYK GUMMI

Vinterdekk som mangler gjennomgående drenering er merket på gul varseltrekant her på nettsiden. Vinterdekk uten gjennomgående drenering anbefales ikke til bruk på vinterveier med vann og/eller slush i motorveihastigheter. Vi anbefaler også vegvesenet til å gjøre tiltak for å redusere ulykker med å sette minstekrav til vinterdekk på gummikvalitet og drenering.  vinterdekk-og-egenskaper

REDUSER RISIKO FOR VANNPLANING PÅ VINTERVEIEN MED VANN OG SLAPS. GULT VARSELSKILT PÅ ALLE DEKK SOM MANGLER DRENERING

Varselskiltet i gult forteller deg at dekket mangler drenering mot vannplaning. GOOD-etiketten over (POOR i rødt nedenfor) viser dekkets evne til å motvirke vannplaning. Se bilde under hvordan vannplaning kan reduseres med gjennomgående drenering for vann og slaps. Det er viktig å være observant på at uten gjennomgående drenering bør man holde seg godt under 80 km/t når det ligger vann i slitasjesporene i veibanen, når dekkene er nye. Har du ingen drenering mot vannplaning, så bør du skifte ut dekkene, og du bør velge anbefalingene her på nettsiden for god drenering, nordisk friksjonsgummi og god på is. 5 års garanti på gummikvaliteten er også viktig fordi mange fullsyntetiske (plastgummi) vinterdekk herder (blir hardere og glattere - mer plastaktig) allerede etter 1 sesong. 

Her på nettsiden og Youtube legger vi ut nye sammenligninger straks vi har kjørt relevante sammenligningstester. Resultatene er oppsiktsvekkende i de tilfellene hvor målte verdier er motsatt av EU-verdiene.

HER FOKUSERER VI PÅ DE VIKTIGE VINTEREGENSKAPENE, OG SLIK FORKLARES MERKINGEN:

Nedenfor ser du kategoriene for et vinterdekk vi anbefaler og som har de beste egenskapene for nordiske vinterveier 

kvalitetsmerking-av-vinterdekk

LOW NOISE - Lav støy er målt innvendig i el-bil i 80 km/t, og sammenlignet med andre merker i samme dimensjon eller innenfor samme felgdiameter.

LONG LIFE er nesten dobbel levetid på dekket sammenlignet mot SHORT LIFE. MEDIUm LIFE ligger mellom ytterverdiene.

5-års garanti er en solid garanti for at gummien ikke blir hardere etter første og andre sesong. Garantien dekker ikke skader som. hærverk, varmkjøring, feil hjulstilling eller punktering. .

NORDISK FRIKSJON betyr at dekket har en myk gummiblanding kombinert med mange lameller slik at dekket har gode egenskaper på is og snø. Det er likevel store forskjeller mellom dekkene målt på ulike bilmodeller. Veldig myk gummi kan være uheldig på tunge elbiler. Piggdekk kan utgjøre stor risiko på tunge elbiler kjørt på asfalt med isfilm, fordi piggene ikk oppnår feste og piggdekk har generelt hardere gummi, nær opp til sommergummi. Samme dekkmerke og type kan ha forskjellig hardhet i gummien for ulike dimensjoner.

HARDNESS er et måltall i shore-verdier som angir forskjellen mellom dekk i gummiens hardhet. Lavere tall gir mykere gummi, noe som er viktig for vinterdekk. For vinterdekk produsert i fullsyntetisk gummi (plastgummi som avgir mikroplast til naturen) som omdanner seg til hardere plastaktig gummi, så oppgir vi gjennomsnittverdien for de tre første sesongene på veien.

FOR ICE - Er dekkene gode på is, blir det grønt og pil rett opp. Det er likevel stor forskjell innenfor denne kategorien, nettopp fordi er det store forskjeller i HARDNESS - mykheten i gummien. Mykere gummi gir bedre feste på is, og flere antall lameller gir økt feste når underlaget er ujevnt. Nokian og Nereus er begge merket med grønt på is, men det er likevel stor forskjell når vi tester disse dekkene mot hverandre. Det et viktig  merke seg at is-egenskapene vi vektlegger er stabilitet rett frem og fremkommelighet opp og ned bakker. Et vinterdekk kan ha gode sideveis egenskaper, men det vil gå på bekosting av drenering og retningsstabillitet.

ENORMT STORT ENERGIFORBRUK PÅ ELBILER VED BRUK AV VINTERDEKK UTEN DRENERING, MÅLT PÅ VEI MED VANN I VEIBANEN

Vinterdekk anbefales i stor grad ut i fra sikkerhet på våt veibane med tidvis slaps. Veldig mange alvorlige ulykker om vinteren skjer på grunn av vann- eller slapsplaning i høyere hastigheter. Derfor er det veldig viktig å slippe så mye av vann og slaps gjennom dekket i dype langsgående dreneringskanaler, se skissen nedenfor. For elbilers rekkevidde har dreneringskanalene også stor betydning med å redusere den energikrevende vannbølgen som bygger seg opp foran dekket. Når vannplaning inntreffer så er det så stor motstand i vannbølgen at denne løfter bilen fra underlaget. Man kan sammenligne energiforbruket med en planende motorbåt rett før båten kommer i plan. Derfor opplever mange signifikant redusert rekkevidde om vinteren. Blytunge vinterfelger med vinterdekk som skyver vann reduserer rekkevidden i stor grad. 

VELG BESTE DRENERING OG STOPP EGENSKAPER PÅ VÅT VEI, FREMFOR SIDEVEIS EGENSKAPER FOR SVINGETE ISBANE / FJELLVEIER. DU FÅR IKKE BEGGE DELER

Vi vektlegger drenering mot vannplaning og slapsplaning som den mest kritiske egenskapen for vinterdekkdekk. De fleste myke vinterdekk har mange lameller og myk gummi som er tilpasset isete underlag, og fungerer ofte mer enn bra nok på selve vinterunderlaget. Derimot er de største forskjellene mellom vinterdekk på egenskapene mot vannplaning. Se forklaring under.

vinterdekk-til-elbil

VINTERDEKK SOM IKKE ANBEFALES KAN GJERNE VÆRE VELDIG GODE I MINUSGRADER, MEN LITE EGNET PÅ VÅT OG SLAPSETE VEI

Optimale vinterdekk for elbil som anbefales for kysstrøk med høye hastigheter med tidvis slaps, vann og is på veibanen har optimale dreneringsegenskaper. Vinterdekk uten drenering og retningsstabilt dekkmønster har sin styrke på vinterkledde veier med mye svinger, tilsvarende kjøreforhold på fjellet og innlandet, hvor det er tørre vinterkledde forhold uten slaps.

Vinterdekk vi ikke anbefaler

NOISE måles innvendig i bilen i motsetning til EU noise som måles utenfor bilen, og beste dekk merkes low noise, og er referanse for øvrige dekk.

SHORT LIFE betyr at dekkene slites fort i forhold til de vi anbefaler. Nordisk friksjon er beskrevet overfor. POOR-etiketten viser at dekket ikke har langsgående drenerende mønster og/eller har et for tett mønster til at det er mulig å slippe vann gjennom kontaktflaten mot underlaget, og våt grepet blir således svært mye dårligere og risiko for vannplaning inntreffer på relativt lave hastigheter. VARSELTREKANTEN I GULT er også en advarsel om at dekket har liten eller ingen drenering for vann og slaps, og at dekket har meget dårlig våt grep, og disse er også merket med den dårligste EU-verdien (kategori G finnes ikke). Se link og les avsnitt Q9. Dekkene som er merket med gul varseltrekant er liten egnet til bruk på våt asfalt, og med mye vann og slaps i veien bør man senke farten betydelig for å unngå vannplaning.

Mange av vinterdekkene med manglende drenering ogfremstilles som testvinnere av NAF/Motor. NAF har som kjent kickback avtaler.Klikk på bildet lenger ned i artikkelen for å lese mer om den smarte forretningsmodellen til NAF. Se video nedenfor hvor vi tester friksjonen mot hardpakket is og litt slaps på tommen. NEREUS versus NOKIAN. Vi har også flere andre dekkmerker som har like myk eller mykere gummi, og like mange lameller som Nereus dekket, og som har samme god friksjon mot is og snø, i tillegg til samme gode drenering mot vannplaning.

STØYTEST SAMMENLIGNINGER VISER BÅDE STORE VARIASJONER MELLOM DEKK OG INDIKERER FEIL OPPGITTE EU-VERDIER

Vi gjør en rekke støytest sammenligninger på el-biler i 80 km/t, som er mest gunstig hastighet for støymålinger inne i bil. På denne måten kan vi sammenligne virkelig målt støy inne i bil, som ofte avviker stort fra EU-verdiene som produsentene oppgir. EU-støymålingen er dessuten en ''utvendig'' støymåling som i mange tilfeller har lite til felles med målt støy inne i bilen.

EU-merking av dekkstøy kan være veldig misvisende fordi den måles utenfor bilen

Se under på støysammenliginger for 21 toms sommerdekk til Tesla S. Målt støy mellom beste og dårligste dekk avviker her 8 dB fra EU-verdiene som oppgis. Målingen er foretatt på slitt grov asfalt i 80 km/t. Målinger i lavere hastigheter og/eller på finere (nyere) asfalt gir mindre forskjeller. Dette er støymålingstester alle kan gjøre med en Tesla S, mobil og en støytest app. Litt annen kalibrering av telefonen gir litt andre verdier, men forskjellene i dB blir de samme. Video av støymålingene ser du under.

EU-MERKINGEN KAN OGSÅ VISE RIKTIGE FORSKJELLER I NOEN AV KONTROLLTESTENE

Se støyteste hvor vi sammenligner vårt mest anbefalte vinterdekk fra Nereus, med markedsleder Nokian. Testen er tatt i en Tesla S i 80 km/t målt innvendig i bilen på relativt grov og slitt asfalt. Forskjellene viser utrolige nesten 4 dB lavere støy på Nereus dekket, noe som også stemmer noenlunde med EU-verdiene som her oppgis (67dB mot 72dB). Continentals Viking6 Silent avgir mindre støye enn Hakka R2, men betydelig mer enn Nereus (og Invovic).

Det viser seg at rullemønsteret på Nereus, som også har betydelige lavere rullemotstand, avgir vesentlig mindre støy på normal asfalt. Det er sannsynlig at forskjellene reduseres noe på mindre dekkdimensjoner og på mindre og lettere biler, men likevel en betydelig forskjell mellom retningsstabilt rullemønster og god drenering, og de rene isbanedekkene som NAF sin ''reklametest'' fremhever for sine samarbeidspartnere.

RULLEMOTSTANDEN SOM VI MÅLER PÅ BIL KJØRT PÅ NORDISK ASFALT AVVIKER FRA EU-VERDIENE SOM ER KJØRT I MASKIN

Klikk på bildet under for å se ulike maskiner som tester rullemotstand på dekk. EU-verdiene er maskinkjørt og vi oppdager under testkjøring på bil at EU-verdiene ofte viser veldig feil i forhold til målt på bil under normal kjøring. Dekk produsert utenfor EU med E i rullemotstand kan ha vesentlig mindre rullemotstand enn europeiske dekk med C eller B. Nå bør det også nevnes at EUs miljømerking av dekk er utformet av de største europeiske dekkprodusentene. Litt bukken og havresekken. Se eksempel lenger ned på siden. Man kan tilpasse dekket konstruksjonsmessig for å oppnå godt resultat i rullemotstand-maskinen, men likevel kan dekket ha høy rullemotstand målt på bil testkjørt på normal asfalt. Dette er noe vi avdekker når vi tester ulike dekk mot hverandre ved å lese av energiforbruket på for eks. en Tesla. Det er derfor svært enkelt å avdekke feil EU-verdier, når vi sammenligner dekk mot hverandre.

STOR TAKK TIL DEG SOM ORKET Å LESE DENNE LANGE ARTIKKELEN!

Vi forsøker så godt vi kan å forklare så mye om dekk som mulig her på nettsiden. Grunnlaget for det vi skriver er tatt fra mye testing og sammenligninger. Vi holder også tett kontakt med mange faste kunder for å bygge erfaringer på ulike bilmodeller og ut i fra hvilket behov man har rundt i landet.

Stor takk til alle som anbefaler oss, og som setter pris på arbeidet vi gjør med testing og sammenligning av dekk for å finne gode løsningen som fungerer på forholdene vi ferdes på.