VIKTIG OM VEDLIKEHOLD AV FELGER I LETTMETALL

Posted by:tire specialist1

VEDLIKEHOLD OG LAGRING AV FELGER HAR STOR BETYDNING FOR HOLDBARHETEN I BÅDE ALUMINIUM OG LAKK

Kombinasjoner av veisalt, grus, fuktighet og kulde er utfordringene i de nordiske landene, og i denne artikkelen skal vi ta for oss de viktigste tiltakene du kan gjøre for å bevare felgene best mulig. Vi skal også nevne noe typiske eksempler på hvorfor felgene blir ødelagt av korrosjon alt for tidlig.

VI SKILLER MELLOM VINTERFELGER (SOM KAN BRUKES HELE ÅRET) OG SOMMERFELGER

Hellakkerte felger er beregnet for vinterbruk, og for nordiske forhold anbefaler vi flere lag med beskyttende klarlakk. Felger som er blankpolerte og kun har klarlakk som beskyttende lag er ikke egnet for vinterbruk. Årsaken er at klarlakken alene ikke klarer å forhindre inntregning av fuktighet, og når fuktigheten innenfor lakkhinnen fryser til is kulden, vil klarlakken flasse av. Dette skjer ikke når klarlakken ligger utenpå en solid og farget felglakk.

VIKTIG! Alle typer felger blir også ødelagt om de blir lagret utendørs i miljø med liten lufting. For eksempel i plastposer i en kald garasje. Da trenger det fuktighet inn under lakken, som senere fryser og sprenger ut laken.

FORSIKTIG MED FELGRENS, BRUK ALDRI VANN MED HØYT TRYKK, OG HUSK AT FELGENE MÅ TØRKE SKIKKELIG FØR LAGRING.

De fleste rengjør sommerfelgene før de legges bort til lagring. Noen bruker høytrykksteamer, og da er det stor risiko for at man får vanninntrengning i lakken. Blanke auminiumsfelger eller fargede felger med blanke felt, slik som for eks. ZAX Turbin Blackpolish eller ZAX Motion Blackpolish må ikke utsettes for høyt vanntrykk. Vanntrykket i en hageslange er innenfor. Varmt vann med normale bilvaskemidler er det som skal brukes sammen med svamp og pusseklut. Så avslutter man med litt polish og/eller lakkforselger som tetter porene i lakken.

Bruker du felgrens må du vært ekstremt nøye med å vaske og skylle bort det sterke rensemiddelet grundig umiddelbart. Felgene må også tørkes innendørs slik at all fuktighet kommer ut av lakken. Må du nødvendigvis lagre felgene utendørs i kuldegrader MÅ du først tørke felgene innendørs slik at all fuktighet er ute av lakken, og så må felgene lagres så luftig som mulig.

Bildene nedenfor viser en blankpolert sommerfelg som klarlakken er flasset av på, og vi ser at selve aluminiumen har korrodert kraftig når den beskyttende klarlakken er flasset av. Skadene kan ha oppstått p.g.a. feil lagring gjennom vinteren, men kan også delvis eller helt, skyldes jevnlig manglende vedlikehold med voks og polish. Den sorte felgen med blanke eiker til høyre er vår egen ZAX MOTION Blackpolish, beregnet kun for sommerbruk. De blanke flatene som har kun klarlakk og må vokses og poleres for å unngå vanninntregning, og disse felgene må vinterlagres tørt og luftig.

Aldri i plastposer, vær så snill!

 

    

HVORFOR KORRODERER FELGENE FØRST RUNDT BOLTHULLENE

Alle hjulbolter og hjulmuttere må være laget i meget sterk stållegering for å tilfredstille krav til nødvendig styrke. Alle lettmetallsfelger er laget i aluminimum. Stål sammen med aluminium vil alltid være et korrosjonsproblem i større eller mindre grad. Båteiere kjenner godt til denne problematikken med saltvann og fuktighet når stål og aluminium er i kontakt. Stålbolter i kontakt med aluminiumsfelger gir normalt lite korrosjon gjennom en varm og tørr sommer. Om vinteren er forholdene veldig ugunstige og korrosjonsnivået er skyhøyt når stål i kontakt med aluminium kombineres med mye salt og fuktighet. Felgene starter oksideringene hvor miljøet er mest aggressivt, og det blir i området rundt hjulboltene. Korrosjonproblematikken kan reduseres med å vokse felgene skikkelig samt også vokse og forsegle overflatene på hjulboltene.Tildekking av hjulboltene med lokk som reduserer salt og fuktighet vil også reduserer korrosjonsnivået.

 

 

SMARTE VINTERFELGER FINNES

Velger man en vinterfelg med lokk, se bildet av ZAX AXE felgen, vil korrosjonsproblemene reduseres betraktelig rundt hjulboltene. For nordiske forhold er felger med lokk den helt optimale løsningen. Noen liker ikke lokk, men på ZAX AXE og MOTION er lokkene festet med en umbrakobolt som også beskytter mot felgtyveri. Vi lagerfører både ekstra lokk og bolter, så mister du disse finnes de på lager til hyggelige priser. Om du får litt rustflekker på boltene så syntes ikke dette, og felgene har ''morgendagens'' minimalistiske design og er lette å holde rene i vaskeautomater. Husk å vokse felgene 1-2 ganger pr. sesong, en jobb som tar 2-3 minutter pr. felg, og du har flotte felger i mange flere år enn tradisjonelle felger med synlige bolter og korrosjonsproblematikken.