ALDRING AV DEKK. HER ER KAN DU LESE OM FAKTA SOM PUBLISERES FRA DEKKPRODUSENTENE

Posted by:admin
22 March

ALDRING AV BILDEKK STARTER FØRST NÅR DEKKENE TAES I BRUK

Ingeniører som har gummi som sitt fagområde kjenner godt til aldringsproblematikkene for gummi. Et dekk kan gjerne lagres ubrukt i 10 år uten å bli målbart forringet, såfremt lagring under optimale forhold skjer. Nedenfor på bildet ser du artikkelforfatters Nexen SUV dekk til XC90 produsert i 2006 som er nylig satt på bilen. Dette er tredje settet med samme dekk. Utrolig slitestyrke, spikerfeste på våt asfalt og godt innenfor behovet på is og snø. Hvert sett er kjørt over 30.000 km og p.g.a. det gode våtgrepet har dekkene blitt "kjørt ned" de siste millimeterne som sommerdekk. Dekkene er kontrollmålt i gummien og ingen målbar forringelse i forhold til dekk produsert i 2014. 

aldring-av-dekk

 

Continental dekk Norge / NAF hevdet, feilaktig, for mange år tilbake at dekk er ferskvare, og ennå registrerer vi at mange tror produksjonsdatoen på dekket har noen betydning.

Nye dekk kan gjerne være produsert for 10 år siden uten være målbart forringet i forhold til et dekk som kommer rett fra samlebåndet. Det er kun unntaksvis at nye dekk er lagret feil slik at de kan være forringet. Nye dekk lagres som kjent forskriftsmessig i lagerhallen skjermet for sollys og med ventilasjon og korrekt temperatur og fuktighet. Et dekk som er opp til fem år gammelt kan fortsatt selges som et helt nytt dekk, uten at man skal yte ekstraordinære avslag. Er dekket eldre gir man gjerne ekstra rabatter og opplyser om produksjonsåret.

Dekkene begynner først sin aldring og forringelse når man tar de i bruk.

Derimot når dekket har blitt tatt i bruk, kan man bruke begreper som "ferskvare" i forhold til dekkene som har rullet i mange sesonger. Straks et dekk blir utsatt for sollys og ytre påkjenninger som vi kjenner til, herunder kjemikalier ved vask av bilen, starter aldringen og forringelsen av gummien. Dekk som varmkjøres med for lite luft kan forringes betydelig i gummien over noe få uker, og faktisk være ubrukelige p.g.a. varmkjøringsskader.

Gummien forringes også raskt hvis man lagrer dekkene i plastposer. Både dekk og felger må lagres tørt med gode luftforhold, hverken for varmt eller kaldt. En fuktig kjeller eller garasje som er dårlig ventilert er ingen god løsning. Mange dekkhotell har forskriftsmessige luftforhold. Det er enkelt å kontrollere dette før du sjekker inn dine hjul på et dekkhotell.

Nedenfor finner du en del linker fra dekkimportørene i Norge, samt artikler om aldring av dekk fra noen av dekkprodusentene.

http://www.dekkimportorene.no/aldring.html

http://www.continental.no/www/dekk_til_no_no/themes/dekktips/dekkets_alder_no.html

http://www.michelin.no/bildekk/laer-og-del/kjopeguide/nar-bor-jeg-skifte-dekkene-mine

http://www.bridgestone.no/dekktips_mc.html

LInk til Statens vegvesen:

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Hjul+og+dekk

Ønsker du å lese kjøretøyforskriften om felger og dekk kan du gå til denne linken

OPPSPREKKING I GUMMIEN PÅ DEKKSIDEN HAR IKKE NOE MED ALDRING AV GUMMIEN, MEN ER SKADER FORÅRSAKET AV VARMKJØRING

Se bilder nedenfor. Når dekket klemmes sammen mye oppstår det varmgang i dekksiden og gummien forsvinner. Man finner også gummipartikler inne i hjulet når man tar av dekket. Kjører man med litt for lite luft oppstår samme sliteasje på dekket, men mer på selv skuldrene og mindre støv eller ikke noe, finnes innvendig i hjulet. Hvis man i tillegg lagrer dekkene i plastposer og/eller garasje uten god ventilering, vil man mye letter få små sprekker i dekksiden, og først i området som er skadet av varmkjøringen. Varmkjøring av dekker er en direkte årsak av for lite lufttrykk og/eller at man last opp bilen med mye last uten å fylle opp dekkene tilsvarende behovet. Drar du på ferie med fullastet bil må lufttrykket i alle hjulene økes slik at dekkene ikke klemmes sammen.